poniedziałek, 26 marca 2012

Kolejna odnaleziona melodia

Półtora tygodnia temu napisałem o "odnalezieniu" dzięki wyszukiwarce "po dźwięku" www.musipedia.org oryginalnej wersji melodii, którą znałem z dzieciństwa, ale wyraziłem również rozczarowanie, że na niczym spełzły moje próby odnalezienia melodii, która w latach 70. XX wieku ilustrowała początek telewizyjnego kursu języka angielskiego.

Gdybym wierzył w jakieś czary-mary, to bym pewnie pomyślał, że od intensywnego myślenia o jakiejś sprawie, sprawa ta sama się rozwiązuje, ale ponieważ jestem sceptyczny do pewnych nieweryfikowalnych naukowo teorii, złożę swoje szczęście na karb czystego przypadku.

Otóż dzisiaj "buszując" po YouTube, trafiłem na pewną angielską melodię ludową graną na anglo-concertinie, czyli na swego rodzaju małej harmonii. Jej fragment przypomniał mi dźwięki poszukiwanej melodii, ale to jeszcze nie było to. Ponieważ autor filmiku umieścił tytuły granych przez siebie utworów, znalazłem osobno nagranie Shepherd's Hey, z opisu którego poznałem wreszcie nazwisko kompozytora, Percy'ego Graingera (1882-1961)..

Przeczytawszy jego biografię na Wikipedii, postanowiłem poszukać innych jego utworów na YouTube i szczęśliwym trafem już pierwszy okazał się TYM utworem, który próbowałem znaleźć od trzydziestu lat.
Ten utwór to Country Gardens czyli "Wiejskie ogrody". Zarówno ten, jak i poprzedni utwór są to symfoniczne wersje angielskich tańców ludowych, których korzenie być może sięgają baroku. To zapewne dlatego, kiedy nuciłem fragment poszukiwanego utworu koledze-muzykowi, ten stwierdził, że to zapewne barok, ale nie jest mi w stanie pomóc w rozpoznaniu kompozytora i tytułu utworu.

Tak czy inaczej, zagadka jest rozwiązana, a przede mną zapoznanie się z innymi utworami Percy'ego Grangera.

A oto droga moich poszukiwań:

Krok 1. Czysty przypadek. Drugi utwór grany na concertinie, przypomina mi już ten poszukiwany:


Krok 2. Z opisu dowiaduję się, że to Shepherd's Hey, więc wyszukuję ten utwór, przy okazji poznając nazwisko kompozytora, którym okazuje się Percy Grainger:


Krok 3. Znając nazwisko kompozytora, trafiam w Wikipedii na tytuł Country Gardens. Wpisuję go w wyszukiwarce YouTube i oto wreszcie jest!!! Oto on:

2 komentarze:

  1. Cześć Stefan , a tego nie szukałeś parę lat temu ?

    http://www.youtube.com/watch?v=Zx2wLgrgKnU&feature=related



    WF

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć Wojtek! Nie, nie, choć to też znalazłem. Ja szukałem i znalazłem "Klice vila sa vrh Tebevica" : http://www.youtube.com/watch?v=IAVYWUTyKzk , tylko w wersji z filmu "Tata w podróży służbowej".

    OdpowiedzUsuń